نکات مهم نصب آسانسور ویلایی

شما در حال مشاهده هستید نکات مهم نصب آسانسور ویلایی

نکات مهم نصب آسانسور ویلایی

نصب آسانسور ویلایی و خانگی

با تغییر سبک زندگی و پیشرفت صنعت و تکنولوژی، استفاده از آسانسور به برج ها و ساختمان های پر جمعیت محدود نمی شود و افراد در منازل و ویلای شخصی خود نیز از این وسیله برای راحتی و حمل و نقل وسایل استفاده می کنند. همچنین، برای افراد کم تحرک و کودکان جایگزین خوبی برای پله است.  نصب این وسیله در خانه و ویلا جنبه های مختلفی دارد و هر کدام روش مخصوص به خود را دارد. در این مقاله سعی کرده ایم چگونگی نصب آن در خانه و ویلا را از زوایای مختلف بررسی کنیم.

نصب آسانسور خانگی

دلایل مختلفی برای نصب آسانسور خانگی وجود دارد که ایمنی رفت و آمد و همچنین افزایش ارزش معنوی از مهم ترین دلایل آن بشمار می رود. علاوه بر این موارد، وجود این وسیله در خانه جنبه زیبایی نیز دارد که جلوه ای مدرن تری به خانه می بخشد.  از آنجایی که یکی از دلایل ایمنی ساکنین می باشد، از این رو، باید در انتخاب نوع آن دقت بیشتری به کار رود تا سبب ایجاد مشکلات جانی و مالی نشود. متناسب با امکانات محل نصب، مدل های مختلفی وجود دارد. فاکتورهایی چون فضا، توان مالی و موقعیت ساختمان در انتخاب نوع آن تاثیر گذار است.
نوع خانگی متفاوت از نوع ساختمانی است؛ زیرا نیازی به چاله، موتورخانه و سیم بکسل ندارد. بنابراین، نصب این نوع در مدت زمان کمتری اتفاق می افتد و فضای زیادی نیاز ندارد. از آنجایی که این نوع ظرفیت محدودی دارند در اندازه ی کوچک و به صورت تک نفره نیز اجرا  می شوند. اغلب سرعت این نوع آسانسور زیر ۲۰ سانتیمتر بر ثانیه است و با برق تک  فاز ۲۲۰ ولت نیز قابل اجرا است.

نکات مهم خرید و نصب آسانسور خانگی

عوامل بسیاری وجود دارد که باید در هنگام انتخاب و نصب رعایت شود که در زیر به برخی از آنها اشاره میکنیم.

صدای کم

از آنجایی که فاصله بین کابین آسانسور و تجهیزات تا محل سکونت در خانه کم است، بنابراین، باید از کم بودن صدای آن اطمینان حاصل کرد تا مزاحمتی برای افراد خانه ایجاد نشود.

مصرف انرژی پایین

در بیشتر منازل مسکونی از برق تک فاز استفاده می شود. در انتخاب نوع آسانسور باید دقت بیشتری کرد تا مصرف برق پایین تری داشته باشد و هزینه زیادی برای سکنه نداشته باشد.

نمای شیک و زیبا

از آنجایی که اغلب آسانسورهای خانگی در داخل خانه می باشد، باید از لحاظ ظاهری به صورتی باشد که در طراحی داخلی خللی ایجاد نکند.

انواع آسانسور خانگی

انواع مختلفی برای آسانسور وجود دارد که برخی از آنها در خانه ها و ویلاها کاربرد بیشتری دارند. در این بین می توان به هوم لیفت یا آسانسور هیدرولیکی، کششی، کابلی و پانوراما یا همان شیشه ای اشاره کرد که بیش از بقیه در خانه و ویلا نصب می شوند.

آسانسور هیدرولیکی

از آنجایی که آسانسور خانگی و ویلایی برای تعداد طبقات پایین تر ساخته می شوند، اغلب از نوع هیدرولیکی هستند. برتری نوع آسانسور هیدرولیکی به نسبت کششی این است که در کابین هیچ اتصالی وجود ندارد. همچنین، در فضاهایی که ارتفاع سقف ساختمان تا سقف کابین از ۱۸۰ سانتی متر باشد از موتور و جک هیدرولیکی استفاده می شود. نکته قابل توجه این است که آسانسورهای شیشه ای الزاما از نوع هیدرولیک می باشند.

آسانسور کششی

آسانسور خانگی کششی از نوع MRL  یا بدون موتورخانه است و همانند نوع هیدرولیکی باید فاصله ۱۸۰ سانتی متری بین سقف ساختمان و سقف کابین وجود داشته باشد. وظیفه جابجایی کابین به عهده نیروی محرکه موتور گیرلس، فلکه هرزگرد و سیم بکسل است.

انواع آسانسور ویلایی

همانطور که پیش از این گفتیم، امروزه استفاده از آسانسور به برج ها و ساختمان های چند طبقه محدود نمی شود و افراد در منزل و ویلای شخصی خود نیز از این وسیله بهره می برند. در ویلاهای دو یا چند طبقه وجود این وسیله علاوه بر کاربری حمل و نقل، زیبایی خاصی به طراحی داخلی ویلا می بخشد. یکی دیگر از کاربردهای نوع ویلایی، بهره مندی از محیط و طبیعت اطراف ویلا می باشد. به همین سبب اغلب آسانسورهای نصب شده در ویلا از نوع پانوراما یا همان شیشه ای هستند. ساختار نوع ویلایی مانند نوع خانگی است و به جز مواردی که در حیاط نصب می شوند، از نوع هوم لیفت هستند. نوع ویلایی مانند نوع خانگی مزایای زیادی دارد و بدون نیاز به تخریب ساختمان قابل نصب در ویلاهای قدیمی می باشد.

هوم لیفت ( خانگی)

هوم لیفت توسط سیستم هیدرولیکی هدایت و کنترل می شود و تمامی امکانات آسانسور های ساختمان های بلند مرتبه را دارد. هوم لیفت به سبب داشتن جک هیدرولیکی نیاز به فضای زیادی ندارد و در خانه و ویلا قابل اجرا است. هوم لیفت ویژگی های فنی چون سیستم پاراشوت یا ضد سقوط، قابلیت جابجایی تا ۵۰۰ کیلوگرم بار، اتاقک دارای حسگر پوششی و تجهیزاتی چون شاسی و ریموت را دارا است.

شرایط نصب آسانسورهای هوم لیفت (خانگی)

قطعات و تجهیزات آسانسور های ساختمانی با هوم لیفت ها متفاوت است. همچنین، زمان مورد نیاز برای نصب و راه اندازی هوم لیفت کمتر است. نسبت به نوع ساختمان، هوم لیفت امنیت بالایی دارد و مصرف برق بالایی هم ندارد. همانند دیگر نوع ها باید مطابق با مقررات استاندارد باشد. تمامی الزامات نصب باید بنا بر محیط و فضای مربوطه رعایت شود.
پیش از نصب هوم لیفت باید فضای قطعات از جمله برق و سیم کشی، مشخص و طراحی شود. از آنجایی که گرد و غبار در کیفیت تجهیزات تاثیر میگذارد، باید نصب آن پس از انجام دکوراسیون انجام شود. بنابراین جهت جلوگیری از ورود گرد و غبار ، تا حد امکان نصب آن پس از فعالیت های ساخت و ساز انجام شود.
از آنجایی که هوم لیفت ها با برق تک فاز اجار می شوند، بهتر است نوع موتور آسانسور که انتخاب می کنید، حداکثر توان آن ۲.۲ کیلو وات باشد. سرعت حرکت نیز بر توان آن تاثیر گذار است؛ هرچه سرعت بیشتر باشد، توان موتور و مصرف برق نیز افزایش می یابد. مناسب ترین سرعت ۱۵ سانتیمتر بر ثانیه است.
متریال مورد استفاده در هوم لیفت، مواد فلزی، چوبی و شیشه ای می باشد. متریال فلزی در ساخت کابین آسانسور، درب آسانسور و دکوراسیون به کار می رود. از متریال چوبی نیز جهت دکوراسیون دیوارهای کابین، سقف کابین و کف کابین استفاده می شود. استفاده از شیشه نیز در اغلب هوم لیفت ها جهت ایجاد دید فضای بیرون و زیبایی به کار می رود.

فراز گستر

شرکت آسانسور فراز گستر | طراحی مهندسی، تولید، نصب و راه‌اندازی انواع آسانسور / سرویس و نگهداری

دیدگاهتان را بنویسید